Goldschmidts Musikakademi

  • Kontakt
  • Find vej
  • Presse
  • ToDo
    • MusikSponsor
    • MusikSponsor 5+
  • Velkommen
  • Værdigrundlag
  • Baggrund
  • Undervisning
    • Øvetips til elever og forældre
  • Personale
  • Kalender
  • Støt os
    • Fonde og sponsorer
  • Nyheder
    • Nyhedsbrev
  • Kontakt
    • Find vej
  • Presse
  • Forældre

Præsentation af Goldschmidts Akademi

Goldschmidts Akademi er en privat musikskole med både faglige og sociale ambitioner. Vi vil lære børn at spille musik, og vi vil gøre en positiv forskel i børnenes liv. Vi vægter samarbejde, tillid, venskab og gratis undervisning for at give muligheden til nogle af de børn, der ellers aldrig villle komme til at spille musik pga. økonomiske og sociale udfordringer.

Vi startede i januar 2013. Nedenstående giver et rids over, hvor vi er nu, og for de videre perspektiver og muligheder for at udbrede projektet.

Videoerne er private optagelser, hvilket kvaliteten bærer præg af. Af samme grund er de ikke offentlige på Youtube.

  • Overordnet 
  • Succeskriterier
  • Et par kolde facts
  • Det sociale
  • Det faglige
  • Rekruttering
  • Forankring
  • Fastholdelse
  • Koncerter
  • 2014 og frem
    • Ny afdeling i Sydhavnen
    • Ny afdeling på vestegnen
    • Samtænkning
    • Vidensbank og erfaringsdeling
    • Cd

     

Overordnet
Goldschmidts Akademi er blevet en succes. Fra ingenting i januar 2013 har vi nu en velfungerende musikskole med ca. 50 elever på Nørrebro. I foråret 2014 har vi startet en ny afdeling på Ellebjerg Skole i Sydhavnen. For at styrke den sociale dimension har vi ud over undervisningen været på hyttetur og haft workshop med den verdenskendte animationskunstner Rony Oren. Vi har set nye venskaber spire frem, og vi har set børn med store problemer få et løft.

Vores forventninger til projektet var faglig udvikling, udvikling af tilhørsforhold til projektet og til gruppen samt social interaktion og venskaber mellem muslimske, jødiske og andre børn og mellem børn fra forskellige socialklasser. De forventninger er blevet indfriet.

På administrationssiden er Goldschmidts Akademi en forening. Vedtægter for Goldschmidts Akademi. Bestyrelsen består af Henrik Goldschmidt (formand), Helene Vindsmark, Bent Melchior, Anne Marie Helger, Idil Apsoy og Fatima Osbourne. Vi har etableret samarbejde med foreningsguiderne, Kulturboost og skoleleder Anne Graah, Ellebjergskolen.

De synger sammen, og de hygger sammen

Succeskriterier
At lære børn at udøve og finde glæde ved musik

At påvirke det enkelte barns liv positivt ved at styrke selvværd, sociale kompetencer og tillid til omverdenen

At fremme sociale relationer og styrke fællesskab på tværs af kulturelle og sociale skel i en atmosfære af tillid og engagement

Vejen ad hvilken
– rekruttering af børn til kor og musikundervisning
– fastholdelse af eleverne
– god forældrekontakt
– fagligt udbytte for eleverne
– socialt udbytte for eleverne

Et par kolde facts
Januar 2013
Elever: 0
Lærere: 2
Planlagt undervisning: Kor, darbuka

December 2013
Elever: 49
Lærere: 9
Undervisning: Kor, darbuka, guitar, klaver, cello, violin, saxofon, fløjte, trompet
Ugt. undervisningstimer: 24

Eleverne ligger aldersmæssigt fra 5-18 år.
Den yngste spiller violin, den ældste saxofon.
Koret spænder fra 7-14 år.

Koret lavede en spontan fremførelse af titelsangen fra Pagten til vores juleafslutning 2013.

 

Det sociale
Vi havde positive forventninger til, hvad der ville ske, når vi satte børn sammen på kryds og tværs for at spille og synge sammen, og det har vist sig, at de forventninger holdt stik. Den kulturelle og religiøse blanding har været uproblematisk. Vi har haft muslimske børn til koncerter i Det Jødiske Hus og jødiske børn til eid-koncerter.
Da debatten om Rådmandsgade Skole og jøders forhold rasede i starten af 2013, blev Henrik Goldschmidt interviewet til lokalbladet 2200N.

I de dybe dale, Det Jødiske Hus, forår 2013

Socialt er der stor spredning, og det giver en fantastisk synergi. Nogle er velfunderede og godt støttet hjemmefra, andre er meget sårbare og slås med store sociale og personlige problemer. På musikskolen mødes de i “det tredje rum”. Vi har oplevet voksende tillid og åbenhed, både børnene imellem og i forhold til de voksne, og vi har set venskaber vokse. Især pigerne, der står på tærsklen til teenage-årene, har enorm gavn af gruppen. Vi har sågar fået tilbagemeldinger fra forældre, som kan se deres børn forandre sig og få en større tro på sig selv. Den sociale interaktion er naturligvis størst i koret, mens de børn, der spiller instrumenter, af faglig nødvendighed får soloundervisning og dermed ikke er så meget sammen. Derfor laver vi fællesarrangementer, hvor alle eleverne er med.

Workshop
Hyttetur!
Sommerkoncertholdet


Det faglige
Undervisningen bliver varetaget af professionelle musikere (med pædagogisk kompetence). Det er et af vores krav til eleverne, at de øver sig og tager opgaven alvorligt, og det lever de op til – i varierende grad, naturligvis, men de gør det. Flere laver småkompositioner og skriver tekster og arbejder selvstændigt med musikken derhjemme, og alle rykker fagligt.

Vi har haft gæstelærere til koret: Bilal Irshed har arbejdet med arabisk musik, Channe Nussbaum har lært dem klezmernumre, Maria Kynne har præsenteret den bulgarske folkemusik, og Karen Jørgensen har lært dem sigøjnermusik. Det giver afveksling med gæstelærere, og det giver mulighed for at lære en genre af en lærer, som er ekspert på ormådet.

Gæstelærer Channe Nussbaum
Gæstelærer Bilal Irshed

Goldschmidts Akademi er også et væksthus for talenter, der ellers meget muligt var gået tabt. Alle børn har gavn af lære at udøve og nyde musik, og de vokser af det, men for dem, der har særligt talent, gælder det, at lærerkræfterne er topkompetente, så der er rum til at udvikle talenterne og på sigt bringe dem videre.
Mirabelle spiller sammen med underviser Tittit van der Pals


Rekruttering
Vi rekrutterer i samarbejde med lokale skoler ved at komme på besøg, give en musikalsk introduktion og fortælle om tilbuddet.


Forankring
Det er meget centralt, at vi skal kunne fastholde de tilbud, vi starter, så børnene ikke pludselig står uden undervisning og det fundament, som den giver dem. Derfor arbejder vi på konsolidering og langsom vækst.


Fastholdelse
Alle fritidstilbud er udfordret af, hvordan man fastholder børnene, og således naturligvis også Goldschmidts Akademi. I kraft af, at musikglæden er det bærende og tilhørsforholdet stærkt, er frafaldet dog begrænset. Vi har ikke oplevet manglende seriøsitet og engagement, fordi undervisningen er gratis.


Koncerter
I 2013 var der otte koncerter med koret. I 2014 er der p.t. også otte. Det betyder meget for det sociale at være til koncert sammen, og det betyder meget for den enkelte at synge for et ”rigtigt” publikum. Det giver selvtillid og mod på at arbejde videre.

Forberedelse før koncert på Krystalnatten, Kbh
Næsby Kirke, Odense
Det Jødiske Hus

Vi har sat tid af til ekstra- og eneundervisning, så nye børn kan få mere tid til at lære repertoriet, og så de eksisterende korbørn kan få stemme- og tekniktræning. De har gennemgået en kolossal faglig udvikling, og mange synger solo til koncerterne. På sigt vil de (forhåbentlig) alle sammen både kunne og turde synge solo. Instrumentbørnene vil  komme med til koncerterne i takt med, at de bliver dygtige nok. Til vores egen sommerafslutningskoncert, som holdes i Stefanskirken med offentlige adgang, kommer de fleste til at optræde med det, de har lært.

Hallelujah fra Grundtvigshus på Krystalnatten 2013

Til koncerterne ledsages koret af professionelle musikere – antallet afhængigt af koncertens størrelse.

Koncerter 2014:
Mandag den 27. januar
: Musikalske indslag til Auschwitz-dagen, Glassalen, Tivoli
Lørdag den 5. april: Indvielsesfest, Ellebjerg Skole
Fredag den 25. april: 
Gæsteoptræden med The Middle East Peace Orchestra og Det Kongelige Kapel, Det Kgl. Teater
Lørdag den 3. maj: Gæsteoptræden med musikprojektet Lille Verden fra Greve, Lumbyesalen, Tivoli
Onsdag den 21. maj
: Musikalsk åbning af 6. nordiske hospicekonference
Onsdag den 11. juni kl. 19
: Koncert i Herstedvester Kirke, Albertslund
Onsdag den 5. november kl. 19
: Koncert i Vedbæk Kirke, Vedbæk

Koret er desuden blevet inviteret til at optræde på Nordic Song Festival i Sverige i juni 2014. Om det bliver til virkelighed, afhænger af, om festivalen kan skaffe midler.


2014 og frem
I 2014 fortsætter vi arbejdet på Nørrebro og udvider desuden vores virkeområde.

Ny afdeling i Sydhavnen
I marts 2014 har vi åbnet vores første “filial” på Ellebjergskolen i Sydhavnen i København med undervisning i kor og darbuka. Målgruppen er ofte ikke særlig mobil, så skal vi nå flere børn, skal nye tilbud forankres lokalt. (Dette betyder selvfølgelig ikke, at det kun er for lokale børn, alle er velkomne.)

På Nørrebro har vi oplevet, at det har været for svært for mindre børn at være med i koret. Det gælder om at lære at sine erfaringer, så på Ellebjergskolen opretter vi to kor, et for de store, som skal matche koret på Nørrebro og synge sammen med dem til koncerterne, og et for de små (indskoling), som kan være lidt mere legende og tjene som rekrutteringsgrundlag for det store kor. Korleder er Channe Nussbaum, mens Lars Bo Kujahn underviser i darbuka.

Ny afdeling på vestegnen
I efteråret 2013 – foråret 14 har der kørt et musikprojekt i Greve Kommune, inspireret af Goldschmidts Akademi og med “vores” Fatma Zidan og Lars Bo Kujahn som undervisere. Når projektet slutter, overtager Goldschmidts Akademi undervisningen af de faste elever og starter en afdeling på vestegnen, formentlig med basis i Ishøj.

Samtænkning
Korene fra de forskellige afdelinger skal have et fælles repertorie, så de former ét stort kor til koncerterne. Hytteture, workshops og andre tiltag ud over undervisningen bliver for alle eleverne. Det giver både et fagligt og et socialt udbytte. Flere broer på tværs af forskelle. Fokus på tilknytning og fællesskab.

Vidensbank og erfaringsdeling
Det ideologiske grundlag for og det praktiske udkomme af projektet kan med fordel udbredes til andre dele af byen – og andre byer i landet. Der er mange, mange steder, hvor børn og unge har brug for det, musikken og samværet kan give. Derfor sysler vi med tanken om en slags online vidensbank.

Et projekt som Goldschmidts Akademi er learning by doing, hvor vi opfinder og tilpasser tingene undervejs. De erfaringer, vi gør os, er det oplagt at dele med andre som hjælp eller inspiration til tilsvarende projekter. I særdeleshed bliver det interessant, når vi nu begynder at arbejde i forskellige miljøer, som stiller forskellige krav. Allerede nu kører der et projekt i Greve Kommune, som er skabt med udgangspunkt i “Goldschmidt-modellen”.

Cd
Korleder Fatma Zidan er sammen med børnene begyndt at skrive tekster og komponere melodier i det små med henblik på i tidens fylde at udgive en cd.

 

 

 

Share this:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
  • Click to share on Pinterest (Opens in new window)
  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on LinkedIn (Opens in new window)
  • Click to print (Opens in new window)

Tom widget

... som vi skjuler med CSS

Meld dig ind her

OBS! Medlemskab giver IKKE adgang til at skrive sig på venteliste. For opskrivning, kontakt Helene Vindsmark, hv@sletogret.dk.

Goldschmidts Musikakademi er en forening, og elever SKAL være medlem, alle andre er velkomne og kan betragte medlemskab som en støtte til vores aktiviteter. Meld dig ind ved at trykke på "Tilmelding - Medlemmer" og udfylde dine data. Opkrævning for medlemskab sendes pr. email, så indtil du modtager den, skal du intet foretage dig mht. betaling. Ønsker du kontingentfritagelse, så kryds af på tilmeldingsskemaet.

Sponsorer

Goldschmidts Musikakademi er gratis for eleverne og drives for fondsmidler og donationer. Se sponsorer.
Vil du støtte? Du kan betale via bankoverførsel eller Mobilepay og overføre en donation til vores konto eller oprette en fast betaling. Virksomhedssponsorater: Kontakt os for nærmere aftale.
Jyske Bank, konto7754-0001207906
MobilePay 38096

Vores mål

~ At påvirke det enkelte barns liv positivt ved at styrke selvværd, sociale kompetencer og tillid til omverdenen gennem musik-undervisning, samvær på tværs af grupper og koncertaktivitet
~ At fremme sociale relationer og styrke fællesskab på tværs af kulturelle og sociale skel i en atmosfære af tillid og engagement
~ At styrke det musikalske vækstlag ved at udbyde højkvalificeret musikundervisning
~ At fortælle omverdenen historien om, hvordan musik og kunst skaber bånd på tværs af kulturelle, sociale og nationale tilhørsforhold
~ At fremme sammenhængskraften og den kulturelle diversitet i samfundet generelt

Copyright © 2023 · Executive Pro Theme On Genesis Framework · WordPress · Log in

 

Loading Comments...